Retro în adevăratul sens al cuvântului

Stau de câteva minute bune cu obiectivul în față și nu știu de unde să încep. Asta pentru că în momentul în care pui mâna pe un exemplar rămâi paf. Parcă faci o călătorie în timp, genul „Undeva, cândva.

Petzval 02

În momentul în care mi s-a propus să îi fac o scurtă prezentare nici nu mi-a trecut nici o secundă prin cap să „testez” un asemenea obiectiv. Citisem undeva despre el, dar neavând Nikon sau Canon… Mă rog, să nu mai lungesc vorba și să trec direct la fapte.

Dacă tot am adus aminte de un film despre o călătorie în timp, să vă prezint o scurtă istorie a acestuia.

Obiectivul Petzval a fost creat în anul 1840 de Joseph Petzval (6 ianuarie 1807 – 19 septembrie 1891), un matematician, inventator și fizician, cunoscut mai ales datorită invențiilor sale în materie de optică. Putem spune că este ungur la origine, fiind născut în orașul Zipser Bela din Regatul Ungariei (oraș situat actualmente în Slocavia – Spišská Belá). Inventatorul a devenit renumit datorită obiectivului său destinat portretelor și a binoclului de operă. Puteți citi mai multe aici.

În 1839, Louis Daguerre a prezentat daghereotipia, primul proces fotografic cu succes comercial. Calotipia lui Fox Talbot a fost descoperită mai devreme, dar nu s-a bucurat de succesul comercial. Petzval a aflat despre aceste invenții de la prietenul său, profesorul vienez Andreas von Ettingshausen. Daghereotipia era problematică pentru că necesita timpi de expunere de 30 de minute pentru a crea un portret (!). La îndemnul lui Ettingshausen, Petzval înființează un atelier și un laborator în Kahlenberg, Viena și după șase luni de calcule complexe produce modele de obiective îmbunătățite atât pentru portrete cât și pentru fotografia de peisaj.

Trebuie să scriu asta, așa a fost lumea de când se știe: În 1840 a creat faimosul obiectiv pentru portrete. În 1845 intră în dispută cu antreprenorul Peter Wilhelm Friedrich von Voigtländer (1812–1878) referitor la cine are dreptul de a produce obiectivele Petzval. În 1859 are loc o spargere în casa lui Petzval, distrugându-se manuscrisul, rezultat a mulți ani de cercetări. Petzval nu am mai fost în stare să refacă documentația. Scrierile sale tehnice despre optică, distruse odată cu manuscriptul, nu au văzut niciodată lumina tiparului. (Sursă: Wickipedia)

Datorită creației sale (un obiectiv foarte luminos pentru vremurile acelea), timpul de expunere a scăzut la 15-30 de secunde! Așadar, Petzval este un nume important în fotografie, „vinovat” de crearea primului obiectiv utilizabil destinat portretelor. Cine are timp și curiozitatea să descopere fotografiile acelor vremuri vor ajunge la concluzia că obiectivele moderne sunt prea mult corectate (SIC!). Firește, fotografiile „perfecte” sunt… perfecte din punct de vedere tehnic. Dar oare nu s-a săturat nimeni de această „perfecțiune”?

Petzval 03

Construcție

Construcția este una simplă, de doar două cuvinte: metal și sticlă cu un finisaj excelent. Nu există nici un fel de electronică. Totul este manual. Diafragma este de fapt o piesă metalică care se introduce într-o fantă situată deasupra obiectivului. Cum am mai spus, totul este metalic, bănuiesc prelucrat manual, la strung, old scool. Manoperă rusească de înaltă calitate. Durabilitatea nu este o problemă, tanc rusesc.

Parasolarul și capacul de asemenea, din metal. Parasolarul odată montat face parte comună cu obiectivul, nu îți dai seama dacă este demontabil sau nu. Îmbinarea este perfectă, vine ca turnat.

Petzval 04

Focalizarea se face manual printr-un șurub situat în partea inferioară. Cursa este așa cum trebuie, nici prea scurtă, nici prea lungă. Focalizarea se face extrem de fin, fără nici un joc. Datorită focalizării manuale, obiectivul nu este chiar pentru oricine. Trebuie să exersezi până obții rezultatele dorite.

Petzval 05 Petzval 06 Petzval 07

Pentru a vă face o idee despre originalul Petzval:

Petzval

 

Calitatea optică

Nu pot spune foarte multe despre calitatea optică. Fiind un obiectiv manual, claritatea ține exclusiv de mâna fotografului și de diafragma folosită. La o diafragmă de f/2,8, imaginea este soft, un soft însă plăcut. Din start: nu este un obiectiv pentru pixel peeper, adică pentru ahtiații de claritate până în măduva oaselor. O ciudățenie: aceeași scenă la exterior. Diafragmă f8. Supraexpunere. Diafragmă 2,2 (adică fără nici un fel de inel de diafragmă), puțin subexpus, dar cu o imagine extrem de plăcută.

Contrastul și culorile foarte plăcute.

Petzval 01

Despre utilizare

Distanța focală este adecvată pentru portrete. Părerea mea este că acest obiectiv se pretează excelent pentru portretele unde nu contează claritatea (excesivă). Un paradox la fotografia de portret: claritatea obiectivelor moderne scoate în evidență orice imperfecțiune a pielii, fotograful fiind adesea nevoit să petreacă mai mult timp cu postprocesarea decât cu fotografiatul propriu-zis. Firește, fotografii profesioniști consacrați apelează la un specialist în post-procesare, el concentrându-se exclusiv pe fotografiat. Când vorbesc de portrete mă refer la tipul portretelor de studio și cele în exterior, statice, cu aparatul montat eventual pe trepied.

O altă „utilitate”: filmarea. Cred că cinefilii sunt încântați de el, dat fiind caracteristicile.

 

Datele tehnice:
• Distanță focală: 85mm
• Diafragmă maximă: f/2,2
• Diafragme: set de diafragme metalice până la F/16 – f/2,8 f/4 f/5,6 f/8 f/11 f/16
• Cercul de imagine: 44mm
• Unghi de cuprindere: 30 de grade
• Monturi: Canon EF și Nikon F
• Contacte electrice sau electronice: fără
• Distanță minimă de focalizare: 1m
• Mecanism de focalizare: Focalizare prin cremalieră
• Filet filtru: 58mm

Sper să am ocazia să testez acest obiectiv mai pe îndelete, cu montură Nikon, astfel încât să îl pot folosi cu un Lensbaby Tilt Transformer pe un Olympus, unde distanța focală va fi de 170mm!

Voi reveni eventual cu date noi în momentul în care voi putea testa obiectivul mai pe îndelete. Până atunci câteva imagini.

Petzval 08 Petzval 09 Petzval 10 Petzval 11 Petzval 12 Petzval 13

Mulțumesc de vizită.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.