Am dat în arhivă peste un articol scris de mine în 2013. L-am recitit, modificat puțin față de prima versiune. În cinstea ta, Alex. De fapt, toate articolele despre Canon vor fi scrise cu gândul la tine, Canonistule, oriunde ai fi!

Să începem…

EOS-100D-01

Avertisment: Interzis gomoşilor, „pixelaţilor” (ăia care se uită cu „lupa” la tot şi toate), „profesorilor” de limba română, turcă etc.

Prima impresie

Am făcut cunoştinţă cu modelul Canon EOS 100D pentru prima dată în magazinul F64. Primul lucru care mi-a trecut prin cap, de la stânga la dreapta: nene, ce mic este! Deţin un Olympus E-450, despre care pot să spun că este un aparat foto DSLR foarte mic, ce-i drept, nu cu senzor APS-C. Al doilea lucru, de cum am pus mâna, materialul din care este construit, la exterior: plasticos pe naiba! Din nou, am avut un Canon EOS 350D, tot un „plasticos” – dar care nu m-a dezamăgit niciodată, după ce a fost calibrat mai bine, hehe. Dacă este să mă gândesc la o bilă neagră din punct de vedere constructiv este că degetele mi s-au lovit de peretele dinspre montura obiectivului. Neplăcută senzație. Şi eu am degete scurte! Contactul unghiilor (tăiate, normal) cu plasticul aparatului mi-a dat fiori. Nu înţeleg de ce nu s-a continuat cu materialul cauciucat şi plăcut la atingere, care acoperă mânerul aparatului. Îmi vine greu să cred că s-au oprit aici datorită costurilor. Totuşi, cine ştie… Banii sunt bani.

Să revin la dimensiune. Într-adevăr, dacă luăm în calcul lăţimea, este mic. Dacă putem la socoteală şi ecranul de 3” de rezoluţie mare şi senzorul APS-C, da, este într-adevăr cel mai mic DSLR (cu senzor APS-C; ce mi-ar fi plăcut să fie cel mai mic full-frame, hehehe). Senzaţia cum că nu este aşa de mic precum se spune se datorează grosimii şi noului obiectiv de kit, Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, ceva mai lung decât „vechiul” 18-55 cu sau fără IS. Gândindu-mă la îmbunătăţirile aduse, constructive şi optice, îl pot accepta ca pe un compromis.

 

Construcţie aparat

S-a tot vorbit cum că ar fi dintr-un plastic care oferă o senzaţie de lucru ieftin (of, iarăşi ăștia!), că butoanele sunt prea mici, că ecranul tactil este prea sensibil sau prea insensibil (depinde de mofturile unuia sau altuia), ba că s-a mutat poziţia butoanelor etc. bla bla…

Eu zic că indiferent de aparat, viitorul posesor este obligat să analizeze viitoarea achiziţie din toate punctele de vedere. Că doar aparatele astea nu dispar de pe o zi pe alta, astfel că nimeni nu este obligat să îl cumpere repede-repejor până nu se epuizează stocul. Sunt mulţi cei care sar în sus ca arşi că producătorul X sau Y nu a creat aparatul pe gustul lor. Să fim serioşi! Unu la mână, producătorul nu îţi bagă mâna în buzunar, nu te obligă să îi cumperi produsul, a doua la mână nimeni nu poate spune că este Buricul Pământului! Şi ar trebui să gândiţi în consecinţă. Să revin însă la construcţia noului model Canon EOS 100D.

Dacă facem un exerciţiu şi ne detaşăm de ceea ce am vrea şi ceea ce am primit, EOS 100D este într-adevăr un aparat din gama „debutant” sau „nivel de bază” (entry-level, ca să înţeleagă toată lumea vorbitoare şi cititoare de limba marelui „jandarm”): plastic cât cuprinde la o calitate medie. Aici o paranteză: unii s-au gândit să facă un test de rezistenţă la cădere între un Canon 1100D şi un N**** XXXX, de unde Canonul, cu tot cu plasticul lui „ieftin”, a ieşit învingător la puncte, după ce şi-a revenit din knock-out: nu s-a trezit ciobit – închid paranteza.

Punctele forte ale construcţiei exterioare este materialul din cauciuc cu care este acoperit mânerul şi rotiţa de moduri. La care se adaugă ecranul tactil absolut superb. De ce superb? Are o rezoluţie suficientă încât poţi verifica absolut totul într-o imagine, de la claritate, culori şi până la zgomotul de imagine. Fiind tactil, poţi răsfoi foarte uşor printre imagini, poţi mări imaginea cutare sau cutare pentru a observa detalii etc., la fel ca orice ecran tactil întâlnit la telefoane sau tablete, ai acces la unele funcţii ale aparatului fără a mai apela la clasicele taste.

Butoanele sunt amplasate ergonomic. Nu intru acum în amănunte mai amănunţite (SIC!). Internetul este plin de ele. Doare atât: în ciuda dimensiunii, numărul de butoane de pe spatele aparatului a rămas aproape identic ca la unii dintre fraţii săi mai mari. S-a umblat doar la unele schimbări de poziţionare. Pe drum s-a mai pierdut şi funcţiile dedicate butoanelor săgeată (figură de stil).

În privinţa mânerului de prindere, pentru unii mai „incomod”, acesta pare tăiat în comparaţie cu celelalte modele „normale”. Acest lucru se simte la propriu prin amplasarea rotiţei principale în aceeaşi linie cu butonul de modificare a valorii ISO.

Cât despre datele tehnice ale aparatului, cele mai „valabile” sunt cele de pe pagina producătorului. Punct.

 

Specificaţii ce ar putea interesa

– Aparat foto DSLR cu senzor APS-C foarte uşor, de numai 400g.

– Rezoluţie senzor de 18 megapixeli şi un procesor de imagine DIGIC 5 pe 14 bit (dacă megapixelii de pe senzor nu reprezintă cine ştie ce, pentru unii, mult mai interesant este procesorul de imagine).

– Sistem „Hybrid CMOS AF II” cu o acoperire de 80% a cadrului (înţelege fiecare ce vrea din asta, oricum este ceva legat de sistemul de autofocalizare, îmbunătăţit, fapt ce confirm cu cea mai mare plăcere. :))

– Autofocalizare continuă la filmare cu urmărirea subiectului. Aşa o fi. Numai că nu l-am folosit şi nu mă pot pronunţa. Apoi, chestia asta cu urmărirea subiectului mă lasă rece. Prefer să urmăresc eu subiectul, nu aparatul.

– ISO 100-12800 (extensibil până la ISO 25600). Bun pentru marketing şi spaima producătorilor de trepiede (aş fi curios să aflu câţi dintre proaspeții „fotografi” mai ştiu ce este aia un trepied şi la ce foloseşte).

– Fotografiere în rafală cu 4 cadre pe secundă. Bun, nu-i vitezoman, așadar nu riscăm să ne prindă radarul.

– Înregistrări video full HD 1080p cu 30 de cadre pe secundă, microfon mono (mufă de intrare stereo pentru microfoanele externe). Tot chestiune de marketing. Să mai cumpere clientul şi un microfon stereo, că mai merge una, alta.

– Monitor de 3 inch fix, tip capacitive touch-screen.

– 9 puncte de focalizare. Arhisuficiente pentru categoria pifan.

– „Filtre creative”, cu dedicație pentru cei care strâmbă din nas la auzul a aşa ceva. Bravo Canon! Aşa, în ciuda ălora care nu le folosesc.

Concluzie

Obişnuit cu aparatele DSLR Canon pentru „începători”, în interiorul plasticului se află o frumuseţe de „uzină” electronică. Pentru mine, pachetul ideal îl reprezintă corpul unui 100D şi drept „capac” obiectivul Canon EF 40mm f/2.8 STM.

Cei „mofturoşi” ar fi bine să se orienteze spre altceva.

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM

EOS-100D-02

Ca un fost posesor de mai multe 18-55, cu şi fără IS (stabilizare), pot spune, cu mâna pe inimă, că noul model este cel mai bine construit dintre toate. Dacă celelalte modele de 18-55 erau oarecum silenţioase, acesta le întrece fără drept de apel.

După cum bine se ştie, Canon este campion în lansări de noi obiecte de kit. Ei bine, până acum majoritatea unor astfel de lansări se refereau doar la chestii „cosmetice” şi la reducerea din ce în ce mai mult a costurilor de producţie şi implicit a preţului (apariţia anterioară celui de faţă este parcă şi mai plasticoasă, ceea ce nu înseamnă în nici un caz ca este mai slab din punct de vedere optic faţă de modelele de dinaintea lui). De data asta însă avem de a face cu mult mai mult.

Este vorba de un obiectiv complet nou: oferă nu numai o actualizare a designului optic, ci şi o construcţie nouă, „garnisită” cu un nou motor pentru autofocalizare.

Din punct de vedere constructiv, exteriorul este din plastic, în pură tradiţie, ca să zic aşa. La fel şi montura. Tubul interior nu se mişcă aşa de mult, iar elementul frontal nu se mai roteşte, aşa că se poate folosi acum filtrul de polarizare şi alte asemenea fără dificultate. O altă noutate este dată de inelul de focalizare, acesta fiind acum mai aproape ca oricând de unul „adevărat”. Motorul STM folosit este unul foarte silenţios. Stabilizarea optică îşi face bine treaba, nimic de reproşat.

Din punct de vedere optic, obiectivul nu străluceşte dar nici nu pot spune că este slab. La distanţa focală de 18mm, tind să consider ca fiind un lucru absolut normal pentru obiectivele de kit: distorsiunile sunt destul de evidente. Lucrurile devin ceva mai bine pe la 24mm şi absolut neglijabile la restul distanţelor focale (35mm – 55mm). Vignetarea este mult mai pronunţată decât la celelalte obiective 18-55 de la Canon. Personal nu m-am simţit însă niciodată deranjat de acest „fenomen”. Vestea cea mai bună vine de la claritate. Obiectivul oferă imagini nesperat de clare chiar de la diafragma maximă. Centrul este excelent pe aproape toată plaja focală (scade o idee la 55mm şi începând cu diafragma f/11). Marginile nu trec de bariera excelent, dar staţionează în zona de „foarte bine”. Aberaţiile cromatice sunt prezente, dar nu deranjante peste măsură. Cum spun întotdeauna, cu excepţia cazurilor extreme (de fotografiere): nu există acum aberaţie cromatică care să nu poată fi înlăturată printr-un simplu clic în programele de editare care se respectă. Asta fireşte dacă utilizatorul este deranjant de aberaţii.

Specificații tehnice
Echivalentul distanţei focale (35mm): 29-88mm
Diafragmă: f/3,5 – f/5,6
Pentru cei axaţi pe profunzimea de câmp, echivalentul 35mm: f/5.6-f/9
Construcţie optică: 13 elemente în 11 grupuri
Lamele diafragmă: 7
Distanţa minimă de focalizare: cca. 0,25m
Raport de mărire: 0,36 la distanţa focală de 55mm
Filet pentru filtre: 58mm
Dimensiuni maxime (diametru x lungime): cca. 69,0 x 75,2mm
Greutate: cca. 205g

Accesorii recomandate de Canon:
– parasolar EW-63C (nu este inclus în pachet)
– husă CL-1018 (nu este inclusă în pachet)
– tub extensie Canon EF 12 II (se vinde separat), cu ajutorul căruia se obţine un raport de mărire de 0,65-0,23x (atenţie, nu este compatibil cu distanţe focale grandangulare)
– tub extensie Canon EF 25 II (se vinde separat), cu ajutorul căruia se obţine un raport de mărire de 1,00-0,51x (atenţie, nu este compatibil cu distanţe focale grandangulare)
Atenţie: nu este compatibil cu teleconvertoare.

Concluzie:
Un obiectiv de kit bine realizat, calitatea mecanică a crescut, chiar dacă rămâne în continuare un „plasticos”. Este dotat cu un inel de focalizare dedicat (cum de altfel este normal la un obiectiv foto), elementul frontal nu se roteşte, facilitând din plin folosirea de filtre graduale şi de polarizare, motoraşul de autofocalizare STM este silenţios şi destul de vioi (adică rapid). Stabilizarea optică de imagine îşi face treaba foarte bine. Pe scurt, un obiectiv care merită fiecare bănuţ dat în plus atunci când este achiziţionat la pachet cu un aparat foto.

 

Canon EF 40mm f/2.8 STM

EOS-100D-03

În cazul lui EF 40mm f/2.8 STM avem de a face cu un obiectiv de tip „scovardă” (hehehe), adică de un obiectiv cât se poate de… uscăţic (pancake). Este primul din „rasa” sa produs de Canon din 1987 şi până în prezent. După cum se poate observa şi din denumire, este un obiectiv cu dedicaţie pentru cei cu aparat foto cu senzor/film (de ce nu) de 35mm (full-frame, ca să înţeleagă şi englezoiul despre ce vorbesc acilea). În lumea largă, acest gen de obiectiv este foarte popular printre specia mirroless şi este aproape tradiţie la Pentax K.

Construcţia este una cât se poate de decentă. De fapt, mai toate obiectivele de acest gen sunt construite exemplar. Nici nu ai prea mult de comentat. În cazul de faţă, un corp mic de plastic pe o montură de metal. Inelul de focalizare se lasă rotit cu foarte mare fineţe. Elementul frontal iese puţin în afară când se focalizează pe obiecte aflate aproape. Singurul lucru care nu mi-a plăcut la acest obiectiv (legat de construcţie) este că inelul de focalizare se decuplează de la mecanismul interior atunci când opreşti aparatul foto. Aşa că nu mai poţi retrage elementul frontal în poziţia normală (de parcare, îi zic eu). Motoraşul responsabil cu autofocalizarea este de tip motor pas cu pas. Silenţios şi suficient de rapid în autofocalizarea de tip detecţie de fază. Totuşi, într-un mediu în care liniştea este la ea acasă, se prea poate să se audă un mic zgomot la focalizare. Acum na, nimeni nu este perfect!

Optica, ei bine, optica este excelentă, atât pe aparate cu senzor mare (35mm), cât şi pe cele cu factor de mărire (crop). Nu voi vorbi de cum se comportă pe senzor de 35mm, că nu am avut plăcerea să îl testez într-o astfel de combinaţie. Pentru cei atenţi la distorsiuni, acestea (tip butoi) sunt neglijabile la obiectivul de faţă. Nimic pentru care ar trebui să ne îngrijorăm. Vignetarea există, este mai pronunţată la f/2,8, de la un f/4 devine neglijabilă. Claritatea este brici! Pe toată suprafaţa cadrului! Pentru asta, jos pălăria (cine are)! Aberaţiile cromatice sunt îmblânzite exemplar, de nici nu ai timp să îţi pui pălăria înapoi pe cap, pentru a o da din nou jos. Unii zic că are chestia aia de îi zice bokeh fringing (franjuri de culoare la bokeh). Da are. Foarte mici. Pentru cei sensibili la aşa ceva, un sfat, gratis: transformaţi poza în una alb-negru şi trăiţi-vă viaţa color!

Specificaţii tehnice:
Echivalentul distanţei focale (35mm): 64mm
Diafragmă: f/2,8
Pentru cei axaţi pe profunzimea de câmp, echivalentul 35mm: f/4
Construcţie optică: 6 elemente în 4 grupuri
Lamele diafragmă: 7
Distanţa minimă de focalizare: cca. 0,30m
Raport de mărire: 0,18x
Filet pentru filtre: 52mm
Dimensiuni (diametru x lungime): cca. 68,2 x 22,8
Greutate: cca. 130g

Accesorii recomandate de Canon:
– parasolar ES-52 (nu este inclus în pachet)
– husă Canon LP811 (nu este inclusă în pachet)
– tub extensie Canon EF 12 II (se vinde separat), cu ajutorul căruia se obţine un raport de mărire de 0,50-0,32x (atenţie, nu este compatibil cu distanţe focale grandangulare)
– tub extensie Canon EF 25 II (se vinde separat), cu ajutorul căruia se obţine un raport de mărire de 0,88-0,70x (atenţie, nu este compatibil cu distanţe focale grandangulare)
Atenţie: nu este compatibil cu teleconvertoare.

Concluzie
Unul dintre cele mai faine obiective Canon pe care am pus mâna. Nu mă interesează că nu este L, nu mă interesează că nu este un Schumacher (pe ploaie sau nu). Sincer, mi-a plăcut aşa de mult încât dacă aş fi avut disponibili ceva bănuţi aş achiziţiona unul, plus un Canon 100D drept accesoriu ca să am la ce să îl folosesc!

Dacă vă întrebaţi de ce am scris aşa de puţin despre Canon EF 40mm f/2.8 STM, răspunsul este cât se poate de simplu: nu ai multe de scris. Un obiectiv excelent. Punct.

***

Am ieşit la pozat cu 100D şi 40mm cu ocazia Nopţii albe a Fotografiei (). O selecţie din ce a ieşit vedeţi mai jos.

EOS-100D-04 EOS-100D-05 EOS-100D-06 EOS-100D-07 EOS-100D-08 EOS-100D-09

EOS-100D-10

EOS-100D-11

 

EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM a fost testat la o ieşire cu orasul.ro – Excursie feroviară 29.06.2013.

EOS-100D-12 EOS-100D-13 EOS-100D-14 EOS-100D-15 EOS-100D-16 EOS-100D-17 EOS-100D-18 EOS-100D-19 EOS-100D-20 EOS-100D-21 EOS-100D-22 EOS-100D-23 EOS-100D-24 EOS-100D-25 EOS-100D-26 EOS-100D-27 EOS-100D-28 EOS-100D-29 EOS-100D-30 EOS-100D-31 EOS-100D-32 EOS-100D-33 EOS-100D-34 EOS-100D-35 EOS-100D-36 EOS-100D-37 EOS-100D-38 EOS-100D-39 EOS-100D-40 EOS-100D-41 EOS-100D-42 EOS-100D-43 EOS-100D-44 EOS-100D-45 EOS-100D-46 EOS-100D-47

***

EOS-100D-49 EOS-100D-50

Reclame

2 gânduri despre &8222;Despre Canon EOS 100D&8221;

    • Canon EF 40mm 2.8 STM este un obiectiv fix wide atunci când este folosit pe un aparat foto full frame (distanța focală de 50mm pe full frame este cosniderată o distanță focală normală; ce este sub, este wide și ultrawide, ce este peste ușor tele, tele etc.). Folosit pe un aparat foto APS-C, cei 40mm devin 64mm, așadar ușor tele. Macro în nici un caz. Faptul că permite o mărire de 0,18x nu înseamnă macro.
      Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM este un obiectiv zoom destinat exclusiv aparatelor foto cu senzor APS-C. La capătul scurt este wide (echivalent full frame cca. 29mm), la capătul lung ușor tele (echivalent full frame 80mm). Nu este un obiectiv macro.

      Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.