Trăim într-o lume dominată de consum. Avem nevoie, nu avem nevoie, principalul este să consumăm. Firește, industria crește, bogații devin și mai bogați, săracii și mai săraci. Nu știu câți dintre cititorii mai tineri au auzit de frații Petreuș. Nu mă refer la cei doi frați ai muzicii populare, ci la pe atunci „vestitele” pungi de pui: doi pui numai piele și os. Frații Petreuș. Asta era „pe vremuri”.

În zilele noastre vorbim de plastici fantastici (de la sticlele de plastic, farfurii și tacâmuri din plastic și până la mobilă –  ce mai, plasticul este peste tot!). În domeniul foto, vorbim de Nifty Fifty – de obicei un obiectiv fix, de 50mm și luminozitate de f/1,8. Ne referim mai ales la obiectivul Canon. Nikon are și el un fel de Nifty Fifty, dar cu montură de metal. În rest tot plasticos ca naiba.

Din păcate, am avut dor două zile pline la dispoziție pentru testarea celor două obiective Yongnuo. Primul cu care am ieșit a fost cel de 35mm, fiind mai curios față de acesta. Am avut noroc cu vreme faină pentru această perioadă a anului.

***

Yongnuo YN 35mm f/2

35f2-1

Acesta a stat la baza testului ce urmează. Recunosc, nu sunt fan al distanței focale fixe de 35mm. Am auzit însă destul de multă lume care fotografiază preponderent cu un 35mm fix. În plus, m-a ros curiozitatea să văd ce poate oferi Yongnuo la acest preț. Cei de la F64 mi-au oferit spre testare ambele obiective, 50mm 1.8 și 35mm 2.0. Am început testul cu 35mm. Și iată ce a rezultat…

Construcție
# Montură de metal
# Corp din plastic ușor
# Diafragmă maximă f/2
# Diafragmă minimă f/22
# Compatibilitate full frame: da
# Distanța focală: 35mm
# Unghi de cuprindere: 63°
# Distanță minimă de focalizare: 0,25m
# Raport de mărire: 0,23x
# Diametru filet filtru: 52mm
# Dimensiuni: lungime 73mm, diametru 59mm
# Greutate: cca. 155g

Optică
Din punct de vedere pur optic, Yongnuo are aceeași construcție de 7 elemente în 5 grupuri. Nu am găsit informații referitoare la ce fel de tratamente optice au, oricum calitatea imaginilor obținute contează, iar din câte mi-am putut da seama din cadrele trase, nu stă rău la acest capitol. Surpriza vine de la lamelele de diafragmă. Originalul oferea 5, Yongnuo YN 35mm f/2 oferă 7.

Calitatea optică
Având în vedere prețul de achiziție, calitatea optică este mai mult decât decentă (pe full frame).
Cadrul de mai jos este unul nealterat în post-procesare. Din păcate nu am putut folosi diafragma maximă de f/2 din cauza luminii și a timpului de expunere minim de 1/4000s. Am ținut să prezint acest cadru datorită autovehiculului argintiu din prim plan. Cine dorește să își facă o idee cu privire la aberațiilor cromatice ar face bine să folosească un obiect argintiu la lumina de afară. Eu nu am avut parte însă de soare atunci când am declanșat.

yongnuo-yn-35mm-01

Colțul stânga sus. În afară de faptul că obiectivul este soft la colțuri, nu am ce să îi reproșez în privința aberațiilor. Ele există, pot fi chiar pronunțate în anumite situații sau când trecem la post-procesare, așa cum se poate vedea mai jos.

yongnuo-yn-35mm-01a

Spre colțul dreapta sus:

yongnuo-yn-35mm-01b

Autovehiculul argintiu din centru jos (nu s-a făcut focalizarea pe autovehicul):

yongnuo-yn-35mm-01c

Să vedem însă comportamentul obiectivului la diafragma maximă de f/2, pe exemple concrete.

yongnuo-yn-35mm-02

Focalizarea s-a făcut pe semnul de interzis.

yongnuo-yn-35mm-02a

Claritate și aberații cromatice altele decât în centru.
Colț stânga sus:

yongnuo-yn-35mm-02b

Este soft, există ceva aberații cromatice, dar nu este un capăt de țară. Aberațiile cromatice pot fi reduse, claritatea poate fi mărită.
Modificare postprocesare:

yongnuo-yn-35mm-02b1

Singurul loc din toată imaginea în care am dat de aberații cromatice mai pronunțate (la o mărire de 200%) este spre partea din dreapta sus.

yongnuo-yn-35mm-02c

La diafragma de f/8 nu există nici o problemă legată de aberațiile cromatice. decât dacă te uiți cu lupa, la propriu (sau când o chiar cauți cu lumânarea, hehehe)!

yongnuo-yn-35mm-16

Crop în centru acolo unde se află și soarele.

yongnuo-yn-35mm-16a

Să luăm acum un cadru mai „critic”.

yongnuo-yn-35mm-03

La o primă privire se comportă excelent la flare. Trebuie să recunosc, nici nu am căutat flare-ul cu lumânarea. Cât despre aberațiile cromatice… cine caută, găsește.

yongnuo-yn-35mm-03a

Cum am mai spus, nimic ce nu poate fi corectat:

yongnuo-yn-35mm-03b

Altă imagine:

yongnuo-yn-35mm-04

Se poate observa vignetarea în condiții normale și cât de soft sunt marginile.

Alt cadru:

yongnuo-yn-35mm-05

S-a fotografiat cu o corecție de expunere de +2 trepte. Observăm în spate aberațiile de nuanță verde. Nu arată rău, am văzut cazuri mai „grave” la obiective mult mai scumpe și cu pretenții mai mari.

yongnuo-yn-35mm-05a

Redarea culorilor? Nici o problemă.

yongnuo-yn-35mm-06

Claritatea în centru? Surprinzător de bună. Pe bune.

yongnuo-yn-35mm-07

Crop:

yongnuo-yn-35mm-07a

Alt exemplu de claritate, de data aceasta subiectul fiind mai aproape.

yongnuo-yn-35mm-08

yongnuo-yn-35mm-08a

Mai trebuie să povestesc despre claritate la o diafragmă de f/8? Sau la alte diafragme? 🙂


yongnuo-yn-35mm-09

f/4

yongnuo-yn-35mm-10

f/2,8

yongnuo-yn-35mm-11

f/8

yongnuo-yn-35mm-17

f/4

Mecanică
Poate suna ciudat să vorbesc despre mecanica obiectivului, dar trebuie să o fac. În primul rând trebuie spus din capul locului: NU este o copie a Canon EF 35mm f/2! Putem spune că este o copie a Canon 50mm f/1.8 transformat în 35mm, cu montură de metal, da? Pentru cei care nu știu, așa arată bătrânul Canon EF 35mm f/2:

canon-ef-35mm-f2

Mă mir de ce unii se încăpățânează să vorbească de o copie, când la avem Yongnuo o altă construcție. Cum am mai spus, aproape același corp ca Yongnuo 50mm f/1.8, dar cu blocul optic de 35mm. Ce a ieșit: poate cel mai ieftin obiectiv fix de 35mm f/2 pentru Canon, cu o calitate optică actualmente foarte bună având în vedere prețul de achiziție și plasticul subțire. Așadar, din punct de vedere mecanic nu este un obiectiv care să exceleze. Chiar îți dă senzația neplăcută de plastic de calitate inferioară. Pe mine personal m-a deranjat mai mult faptul că, la fel ca la 50mm f/1.8, elementul frontal iese destul de evident în afară, iar prin aceasta riscul de pătrundere al prafului în interior este mare. Pe de cealaltă parte, nici bătrânul Canon 35mm f/2 nu stătea mai bine. Canon a fost introdus pe piață în 1990 și era destinat aparatelor foto pe film. Faptul că aceeași construcție optică „dă bine” și pe digital spune multe pentru cine este dispus să „asculte”.
Ok, calitatea constructivă a lui Yongnuo nu este extra-nemai-pomenită. Dacă este să ne gândim mai bine, pentru ce exersăm fotografia? Pentru rezultate. Iar cu Yongnuo putem obține rezultatele dorite, fără probleme majore sau de nerezolvat.

Autofocalizarea
Autofocalizarea este decentă. Există rateuri, iar mulți fac greșeala să declare obiectivul ca fiind insuficient de clar când de fapt vina o poartă eventual sistemul de autofocalizare. În plus, pe un full frame la f/2 dacă te-ai mișcat fie și numai un pic după punerea la punct, focalizarea nu mai este așa cum ar trebui să fie.
Motorul este gălăgios pentru cei cu auzul fin. Pentru ceilalți, nu mai rău decât al altor obiective similare (Canon 50mm 1.8 II, Nikon 50mm 1,8 etc.).
În ziua testării, numărul cadrelor cu focalizare ratată a fost minimă. La prima privire, nu am avut parte de neplăceri.

yongnuo-yn-35mm-12 yongnuo-yn-35mm-13

Singura dată când autofocalizarea chiar a fost enervantă:

yongnuo-yn-35mm-14

Punctul de focalizare este cel central (frunza galbenă). Din motive știute numai de Yongnuo, acesta a refuzat pur și simplu să focalizeze pe frunza galbenă (f/2,8 –  nu că ar avea importanță atunci când vorbim de punerea la punct al unui obiectiv). Am încercat mai multe cadre, până când a început să mi se facă milă de creșterea numărului de declanșări ale obturatorului și am trecut pe focalizare manuală, care a mers la marele fix.

yongnuo-yn-35mm-15

În rest, numai cuvinte bune despre autofocalizare. Am încercat diverse scenarii și recunosc că am fost uimit de precizia sistemului. Repet, unii au avut o experiență neplăcută cu acest producător chinez, dar cred că ceea ce contează este exemplarul testat sau achiziționat (mai ține cineva minte ce probleme avea Sigma în trecut la capitolul autofocalizare?). Din păcate nu am aflat nimic legat de service. Habar nu am ce se întâmplă dacă vrei să îl repari (atât în afara garanției cât și în perioada de garanție). Oricum, la cât costă obiectivul, nu știu dacă merită să îl repari.

În exemplele care urmează am ales voit subiecte centrale aflate la diferite distanțe față de obiectiv, în încercarea de a constata precizia sistemului de autofocalizare. Rezultatul a fost unul neașteptat. vedeți și voi.

yongnuo-yn-35mm-18 yongnuo-yn-35mm-18a

yongnuo-yn-35mm-19 yongnuo-yn-35mm-19a

yongnuo-yn-35mm-20 yongnuo-yn-35mm-20a

yongnuo-yn-35mm-21 yongnuo-yn-35mm-21a

Cropul imaginilor este realizat în jurul punctului de focalizare.

Cadrele de mai jos au fost luate în modul de focalizare continuă. Nu sunt subiecte aflate în mișcare foarte rapidă, acest obiectiv nefiind unul de folosit în fotografia de sport (pentru leneși).

yongnuo-yn-35mm-22 yongnuo-yn-35mm-22a

yongnuo-yn-35mm-23

Nu îmi iese din minte o prezentare video în care se arată comportamentul obiectivului la flare (chiar nu arăta bine). Eu unul nu am dat peste așa ceva.

yongnuo-yn-35mm-25 yongnuo-yn-35mm-24

Bokeh
Yongnuo YN 35mm oferă un bokeh în marea majoritate a cazurilor foarte plăcut, în funcție de diafragmă, firește. Sigur, depinde și de gusturi. Care nu se discută.

Un articol interesant: http://www.shootingonabudget.com/yongnuo-35mm-f2-round-2-outdoor-portraits/

Pro (raportat la categoria din care face parte –  categoria pană, hehe):

  1. Prețul de achiziție
  2. Claritatea în centru
  3. Bokeh
  4. Precizia sistemului de autofocalizare
  5. Greutatea
  6. Raportul calitate-preț

 

Contra (raportat la categoria pană, firește):

  1. Materialele folosite
  2. Calitatea imaginii la colțuri
  3. Aberațiile cromatice (în anumite situații)

Înainte de a „comenta”, așa cum am mai spus, am scris cele de mai sus luând în considerare categoria din care face parte. După părerea mea, la ora actuală nu există un obiectiv EF de 35mm mai bun în această categorie.

***

Când să vină „ziua lui 50”, ghinion cât cuprinde: vremea a „înnebunit”. Un vând cum rar mi-a fost dat să văd în București. Cum Yongnuo 50mm f/1.8 nu este un obiectiv rezistent la intemperii, de fapt nu cred că este rezistent la nimic, dat fiind construcția și materialele folosite, nu m-am încumetat la o tură foto. Riscam să aspir praful în interiorul aparatului foto, de obiectiv nici să nu mai vorbesc. Nu mă înțelegeți greșit, obiectivul nu este „praf” cum ar crede unii, dar suferă constructiv, la fel ca și plasticosul original de la Canon.

yn50-1

Se poate spune despre Yongnuo 50mm f/1.8 că este o clonă a exemplarului de la Canon (gen China copiază… China, eh, pardon, Malaiezia), deși sunt ceva diferențe la interior, așa cum se poate vedea în clipul de mai jos (spre final).


Construcție
Așa cum era de așteptat, peste tot plastic. Nu știu dacă lentilele sunt tot din plastic sau din sticlă, atât de ușor este (Canonul are 130g, Yongnuo 120g).
Se spune despre Yongnuo că a folosit la acest obiectiv propria construcție optică.
M-am gândit că ar fi bine să fac o comparație între cele trei obiective de 50mm f/1,8 pentru montura Canon:

Yongnuo EF 50mm f/1.8 Canon EF 50mm f/1.8 II Canon EF 50mm f/1.8 STM
Preț (cca.) 280 lei Neprețuit, scos din fabricație 629 lei
Diafragmă maximă f/1,8 f/1,8 f/1,8
Diafragmă minimă f/22 f/22 f/22
Nr. lamele diafragmă 7 5 7, rotunjite
Diametru filet filtru 52mm 52mm 49mm
Distanță min. de focalizare 45cm 45cm 35,56cm
Unghi de cuprindere 46° 46° 46°
Construcție optică 6 elemente în 5 grupuri 6 elemente în 5 grupuri 6 elemente în 5 grupuri
Lungime 55mm 40mm 38,10mm
Diametru maxim 73mm 68mm 68.58 mm
Greutate 120g 132g 159g

Așadar, să recapitulăm: Yongnuo este mai ușor, dar totodată mai mare decât originalul Canon, are însă 7 lamele de diafragmă, ceea ce s-ar traduce printr-un bokeh mai plăcut.
„Noul” nifty fifty chinezesc oferă însă un „inel” de focalizare mai… „nobil” decât originalul pe care îl copiază. Stați, nu vă entuziasmați prea tare, diferența constă în faptul că la chinez avem cauciuc, în loc de plastic. Dacă tot am adus în discuție plasticul: este omniprezent. Unii spun ca originalul este mai „închegat”, alții că cel chinezesc… Indiferent de ce simte unul sau celălalt utilizator, plasticul este unul ieftin, fără pretenții.
Motorul sistemului de autofocalizare este zgomotos, mai zgomotos decât cel al originalului Canon. Canon este și o idee mai rapid, dar nu cred că poate face o diferență în utilizarea „normală”.

Optică
Dacă ar fi să ne luăm după caracteristici, nu ar trebui să fie nici o deosebire. La o a două „gândire”, copie copie, dar originalul, Canon 50mm f/1.8 II a fost lansat în 1990 (dacă nu mă înșel), Yongnuo în 2014 sau 2015. Teoretic, Yongnuo ar trebui să stea mai bine la capitolul optică dat fiind evoluția în acest domeniu.
Personal a trecut prea mult timp de când am folosit Canon 50mm f/1.8 II, am deținut la un moment dat chiar și primul 50mm f/1,8 de la Canon (ăla da obiectiv). Actualmente folosesc STM-ul (fără termeni de comparație cu aceste două obiective „vechi”, chiar dacă se spune că și noul STM ar avea aceeași optică – ciudat, rezultatele sunt însă altele).
Chiar dacă mă repet… Calitatea optică este per total în urma originalului, nu cu mult. Pentru a fi corecți, cele 7 lamele oferă un bokeh mai plăcut. Dacă ne raportăm numai și numai la claritate, originalul bate copia. Depinde însă în foarte mare măsură de copia copiei. La Yongnuo, colțurile sunt destul de (mai) mult soft decât la Canon, inclusiv la f/8.
Cât privește distorsiunea, aici câștigă… Yongnuo, conform unora, Canon conform altora. Vignetarea… cui îi place, Yongnuo poate fi dragoste la prima declanșare!

Pe teren
În primul rând, cred că am avut o copie nu tocmai strălucită. Chiar dacă nu am putut testa obiectivul de 50mm la fel de mult ca pe cel de 35mm, după descărcarea fotografiilor și „developare”, am rămas mut. De uimite, latura negativă. Și destul de bulversat. Mă refer la calitatea optică. La distanța minimă de fotografiere, claritatea este chiar decentă. Aceasta însă scade cu cât subiectul se îndepărtează. Dacă vrei să fotografiezi un peisaj, de exemplu, trebuie să folosești o diafragmă de f/8, în cel mai rău caz un minim f/5,6. la f/1,8, tot ceea ce se află peste 50m (ironic, cumva) iese… neclar. Stați, nu vorbesc să profunzimea de câmp, ci de cât de clar este subiectul pe care s-a făcut focalizarea (autofocalizarea). Cum 50mm nu este tocmai obiectiv grandangular, pentru a putea lua cadre largi, ai nevoie de mai mult de 50m. Mă întreb și acum dacă nu cumva am nimerit o copie… nepotrivită.
Nu m-a deranjat zgomotul produs de motorașul sistemului de autofocalizare, nu m-a deranjat vignetarea, bokeh-ul e chiar drăguț. Acum regret că nu am avut ceva mai mult timp la dispoziție să aprofundez problema autofocalizării. Regret mai ales că nu am testat obiectivul în modul punere la punct manuală. Apropo, claritatea unui obiectiv (numai claritate pură) este cel mai bine „dovedită” focalizând manual (eventual prin live view, aici ai posibilitatea de a exclude problemele de vedere). Dacă mergi pe varianta autofocalizării, elementele care pot influența claritate sunt numeroase. În cazul nostru, se pare că sistemul de focalizare este cel care depunctează obiectivul. Am observat o ușoară tentă de culoare, spre magenta.

Câteva cadre luat la f/1,8:

Test autofocalizare – claritate.

La f/1,8

yongnuo-yn-50mm-06-1-8

La f/2,8:

yongnuo-yn-50mm-06-2-8

Lucrurile încep să se îmbunătățească începând cu un f/5,6:

yongnuo-yn-50mm-06-5-6

Maximul de claritate în micul test de mai sus a fost atins la f/11:

yongnuo-yn-50mm-06-11

După cum se poate observa, sistemul de autofocalizare are rateuri, nu glumă. Am focalizat pentru fiecare cadru în parte de mai multe ori, rezultatul fiind același (pudul peste Dâmbovița). Îmi pare rău să o spun, dar Yongnuo YN 50mm nu se ridică câtuși de puțin la nivelul fratelui său, Yongnuo YN 35mm. Dat fiind faptul că obiectivul de 50mm este primul cu autofocalizare din portofoliul Yongnuo, vă rog să fiți indulgenți, pe cât posibil.

Când totul este cum ar trebui să fie (f/8):

yongnuo-yn-50mm-10

yongnuo-yn-50mm-10a yongnuo-yn-50mm-10b yongnuo-yn-50mm-10c

Parcă este un alt obiectiv, este?

yongnuo-yn-50mm-11

Comportamentul la flare:

yongnuo-yn-50mm-07

yongnuo-yn-50mm-08

Nu este chiar așa de rău, nu?

Bokeh?

yongnuo-yn-50mm-09

yongnuo-yn-50mm-12

Cine cumpără un obiectiv luminos se așteaptă să îl poată folosi cu rezultate bune mai ales în condiții slabe de lumină. Drept pentru care l-am încercat și pe timp de noapte.  Când subiectul se află la o distanță adecvată (sub cca. 50m), rezultatul poate fi mulțumitor. Peste 50m, pur și simplu îți vine să dai cu ce îți vine de pământ, de ciudă. Și am ales cadrele cele mai ok…

 

În comparație cu fratele de 35mm, 50mm f/1.8… hm… primești exact ceea ce cumperi, adică obiectivul poate doar cât costă (cca. 280 lei nou nouț, preț recomandat, oarecum).

Nu știu cum se comportă Yongnuo YN 50mm pentru Nikon, dar pentru posesorii de Canon, cu părere de rău, recomand originalul sau noul 50mm 1.8 STM – dai un ban în plus dar știi pentru ce o faci.

 

Anunțuri

2 gânduri despre &8222;Frații Petreuș sau cei doi plastici fantastici&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s