Obiectivul a fost anunțat de Olympus în septembrie 2016, împreună cu alte două modele noi, M.Zuiko Digital ED 12-100mm F4 IS Pro și Olympus M.Zuiko Digital ED 30mm F3.5 Macro. Despre obiectivul macro de 30mm am scris aici. Acum i-a venit rândul obiectivului de 25mm. Precum se știe, avem de a face cu un 50mm clasic, raportat la formatul 36mm (full frame). Luminozitatea este de f/1,2 și înainte să sară unii sau alții în sus, echivalentul profunzimii de câmp raportat la full frame este de f/2,4. Echivalentul raportat la 35mm este așadar 50mm f/2,4. Din punct de vedere „matematic”. În practică, avem mai degrabă un echivalent 50mm f/1.8. Am ținut să clarific acest aspect tehnic încă de la bun început.

Construcție
PRO, după cum o spune și numele. Așadar, o construcție solidă, metal și sticlă. Nu este un obiectiv din categoria pană, să fie clar. Firește, raportat la dimensiunile cu care ne-a obișnuit sistemul m4/3. În comparație cu obiectivul standard Olympus M.Zuiko Digital 25mm f/1.8. cel PRO pare un „uriaș”. Fiind un obiectiv care se adresează cu predilecție profesioniștilor, este rezistent la stropii de apă și la praf (inclusiv garnitură de cauciuc pe montură).
Nu avem o fereastră indicatoare a distanței, existând în schimb o mică scală care indică profunzimea de câmp. Odată trecut pe punere la punct manuală putem folosi scala de distanță împreună cu scala profunzimii de câmp pentru a ne da seama de câmpul în care totul va apărea clar în cadrul. Din păcate scala de profunzime este atât de „înghesuită” încât este destul de greu de folosit. Mi-ar fi plăcut în locul acesteia o variantă electronică, dacă este într-adevăr posibilă. Cum nu am văzut la nici un obiectiv sa aparat foto digital, bănuiesc că așa ceva ar fi destul de dificil de realizat, poate chiar imposibil în condițiile actuale.
Mișcarea inelului focalizare este una foarte lină, o plăcere să folosești obiectivul pe focalizare manuală, lucru ușurat foarte mult de vizorul electronic cu ale sale posibilități de mărire sau focus peaking. Cuplarea din modul AF în MF se face prin tragerea de inelul de focalizare înapoi, spre montură. Se poate avea și intervenție manuală în modul AF dacă se setează S-AF + M sau CF+M, în meniul aparatului foto (manual override).
Ca orice obiectiv PRO care se respectă, avem și un buton personalizabil, L-Fn. Funcția acestuia depinde de setările făcute de utilizator la aparatul pe care se află montat obiectivul. Amplasarea acestui buton este exact acolo unde trebuie și poate fi acționat foarte lejer cu degetul mare al mâinii stângi.
Parasolarul rotund, din plastic, se prinde ferm pe obiectiv. Odată prins, nu va putea fi dat jos decât acționând un mic buton situat în partea dreaptă.
Din punct de vedere constructiv, avem un obiectiv de 410g, 87mm lungime și 70mm diametru.
O mică comparație:

Olympus M.Zuiko Digital ED 25mm f/1.2 PRO M.ZUIKO DIGITAL 25mm 1:1.8 Canon EF 50mm f/1.2L USM Sigma Art 50mm f/1.4 DG HSM
Lungime 87mm 42mm 65mm 99,9mm
Diametru 70mm 57,8mm 85mm 85,4mm
Greutate 410g 137g 545g 815g
Elemente optice 19 elemente în 14 grupuri 9 elemente în 7 grupuri 8 elemente în 6 grupuri 13 elemente în 8 grupuri
Preț estimativ 5.950 lei 1.884 lei 6.300 lei 3.450 lei

Fiind un obiectiv fix, nu prea există multe elemente de control. Predomină inelul de punere la punct. Lentila frontală este poate neobișnuit de mare pentru sistemul m4/3 și asta chiar dacă este un obiectiv luminos, de f/1,2. Faptul că este un obiectiv protejat la stropii de apă și la praf nu poate decât să avantajeze fotograful. Pus pe un corp protejat și el, cum ar fi seria E-M5 și E-M1, nu mai trebuie să îți faci griji dacă vremea se strică în timp ce te afli la o „tură” foto. Singurul buton aflat pe obiectiv este personalizabil.

Optică
Construcție. 19 elemente optice în 14 grupuri, 9 lamele de diafragmă, rotunjite.
Claritate. Pe scurt, clar în centru între f/1,2 și f/16, când începe difracția. Clar în colțuri între f/4 și f/16. Restul este poveste.
Aberații cromatice. Prezente în colțuri la mai toate diafragmele, în centru fără. Pe de altă parte, aberațiile cromatice depind de mulți factori, care pot sau nu pot apărea în multitudinea de cadre. Am găsit aberații cromatice, mai pronunțate, mai puțin pronunțate și chiar deloc.
Reflexiile sunt foarte bine controlate.
Distorsiunile de tip butoi sunt prezente, dar slab, nu sunt așa de pregnante. Pot fi „rezolvate” software, în post-procesare, dacă apar și sunt deranjante.

Utilizare
Am folosit 25mm 1.2 pe un corp de E-M10. Nu pot spune dacă focalizează mai rapid decât fratele mai mic, 25mm 1.8 sau față de 12-40 PRO. Se prea poate, dar pe teren, ca utilizator, nu am sesizat diferențe majore. Fiind un 1.2, odată punerea la punct, orice mișcare mai puternică duce la schimbarea punctului de focalizare. Dacă se vrea f/1,2 recomand alegerea punctului de focalizare și declanșare, nu reîncadrare. Riscul ca punctul de punere la punct să se modifice este mare.
La prima ieșire pe întuneric, adică noaptea, după 22:30: autofocalizarea este una obișnuită pentru mirrorless, adică detecție de contrast. Pe subiecte aflate la distanțe uzuale și condiții nedificile, punerea la punct automată lucrează perfect. La subiecte aflate spre „infinit”, cu lumină ce bate spre obiectiv, autofocalizarea este mai dificilă („vânare”) și uneori rateuri sesizabile doar la mărire de 100% pe ecran. În cazurile de punere la punct dificile a ajutat mult focalizarea manuală prin simpla tragere a inelului de focalizare spre montura aparatului. Apropo de inelul de focalizare: nu l-am mișcat niciodată neintenționat din poziția auto în cea manuală. L-am purtat pe aparat în rucsac, în gentuță, cu obiectivul în jos, cu aparatul într-o parte… niciodată nu s-a mișcat din poziția în care l-am lăsat. Țin să specific asta pentru că există persoane care au spus în testele realizate despre acest obiectiv că inelul de focalizare poate fi mișcat mult prea ușor dintr-o poziția în alta, involuntar.

Am testat obiectivul în condiții dintre cele mai diverse, pe lumină, noaptea pe stradă, chiar și la un spectacol aviatic, BIAS 2017, unul dintre cele mai reușite spectacole de gen din istoria BIAS (părerea mea).

Să le iau pe rând. Uitându-mă pe cele câteva sute de poze, apreciind la „rece”, Olympus M.Zuiko 25mm f1.2 PRO este o adevărată bijuterie optică. Clar începând cu f/1,2, cu o zonă de neclaritate fină, chiar dacă nu perfectă (punctele de maximă luminozitate nu sunt chiar perfect rotunde și prezintă un ușor efect de felii de ceapă).

Spectacol aviatic. Se poate fotografia un spectacol aviatic cu un obiectiv clasic? Firește. Depinde de ce se dorește a fi imortalizat. Dacă vrei să fotografiezi avioanele în zbor în prim plan, ai nevoie de un teleobiectiv, nu de 50mm (echivalent). Am rămas plăcut surprins de claritatea și precizia de focalizare chiar și când subiectul se îndrepta spre soare. Focalizarea rar a dat rateuri, reflexiile nu constituie o problemă de nerezolvat (mie mi-au plăcut, drept pentru care nu am încercat să le elimin). Din cele câteva sute de cadre trase, doar câteva au ieșit neclare, firește datorită luminii și datorită subiecților dificili.

Fotografierea pe timp de noapte și la subiecți în mișcare nu creează complicații deosebite. Limitările de care m-am lovit ține însă de detecția de contrast de pe al meu E-M10. Combinația folosită de mine nu se pretează pentru fotografierea de tip panning pe timp de noaptea. În schimb nu sunt probleme majore noaptea la subiecte statice.

De când am testat un Tamron SP 45mm f/1.8 Di VC USD pe 6D am început să fiu mai atent la rapiditatea de focalizare și menținerea punctului de focus pe subiect. Așa că am încercat să repet „experiența”. Sincer, am fost mai mulțumit de 25mm 1.2 PRO pe Olympus E-M10.

Curtea de Argeș

Pro:
– claritate excelentă
– aberații cromatice pentru un obiectiv f/1,2 (oricât m-am chinuit să găsesc ceva în cadrele luate cu f/1,2, nu am găsit nici o aberație cromatică, nada)
– reflexii minime (pot apare numai în anumite condiții)
– distorsiuni foarte mici
– obiectiv rezistent la stropi de apă și praf
– rapiditatea de focalizare (din câte am citit, pentru autofocalizare se mișcă doar un singur element optic)
– precizia focalizării
– focalizare manuală fină
– O chestiune valabilă pentru toate obiectivele Olympus: claritatea încă de la diafragma maximă la toate obiectivele fixe și obiectivele din gama profesională.

Contra:
– claritate mai scăzută în colțuri la distanțe mici, la exemplarul avut neclaritatea mi s-a părut mai pronunțată în colțul stâng al imaginii decât în cel drept.
– precizia de autofocalizare. Am trecut asta la capitolul bile negre nu din cauza obiectivului, ci și din cauza sistemului de focalizare bazat pe detecție de contrast specific aparatelor foto mirrorless

Verdict personal
Un obiectiv realmente din gama de vârf. Solid, rapid în focalizare, clar.
Dacă se poate și mai bine? Firește, întotdeauna este loc de mai bine, ar trebui să o știm cu toții. Pentru cine își dorește un obiectiv clasic echivalent 50mm, luminos, are de unde alege: Panasonic Lumix G 25mm f/1.7 ASPH, Olympus M.ZUIKO DIGITAL 25mm f/1.8, Panasonic Lumix G Micro Four Thirds Leica DG Summilux 25mm f/1.4, Voigtlander Nokton 25mm /f0.95 Type II. Ca posesor de 12-40 f2.8 PRO… mai bine mă împac cu 40mm la f/2,8 decât cu 25mm la f/1,2 pe montură m4/3. Dar asta este doar părerea mea strict personală. Pe de altă parte nu poți compara m4/3 cu full frame în ceea ce privește separarea subiectului de fundal. Cum nu poți compara un format mediu cu full frame. Astea fiind spuse și clarificate… Mă bucură faptul că posesorii sistemului m4/3 au acum la dispoziție un 25mm cu f/1.2. Întrebuințările unui astfel de obiectiv sunt multiple și cu siguranță apreciate cum se cuvine. Dacă ar fi să mă întrebați pe mine, unul care ia un aparat foto oriunde merge și de câte ori iese din casă, prefer să am un obiectiv zoom luminos decât un fix luminos. Un astfel de obiectiv este pur și simplu mai versatil. Unghiul de cuprindere oferit de 25mm 1.2 PRO poate fi uneori prea îngust. Depinde de mediul în care trăiești. În București poți foarte bine să te plimbi cu un 25mm (echivalent 50mm format 36mm) și să ai parte de cadre cel puțin interesante. Dar dacă te învârți în zone „înguste”… altă poveste. Pe scurt sau repede înainte: depinde cine îl folosește și la ce.
Am folosit obiectivul în cele mai diverse situații. Firește, m-am simțit oarecum limitat, dar asta ți se poate întâmpla cu orice obiectiv. Trebuie să treci peste astfel de „obstacole”. Unghiul de cuprindere oferit este prea mic? Încerci să te „setezi” pe detalii. Distanța focală este prea scurtă? Gândește-te la decupare. În consecință: concentrează-te asupra fotografiei, nu asupra mijloacelor. Funcționează de fiecare dată. Îți place să fotografiezi orașul? O poți face atât cu un obiectiv superangular cât și cu un teleobiectiv. Unghiul va fi altul, firește, la fel și subiectul. „Distracția” va fi însă aceeași.
Sunt conștient că sunt destui care nu suportă unghiul de cuprindere dat de clasicul 50mm. Pe mine mă bufnește uneori râsul când mă gândesc la vremurile de mult apuse, în era peliculei de film, unde mai toate aparatele SLR veneau la pachet cu clasicul 50mm… Plictisitor obiectiv. Cu toate acestea, cele mai frumoase fotografii „sentimentale” au fost făcute cu 50mm (adevărat, era și singurul obiectiv „normal” deținut). Același lucru pot spune și despre Olympus 25mm 1.2 PRO: mi-a făcut plăcere să îl folosesc în toate împrejurările. Zona de neclaritate este cea care atrage cel mai mult potențialii cumpărători. Față de M.Zuiko 25mm 1.8, pe mine mă atrage rapiditatea autofocalizării și construcția.
Pentru cine se gândește că f/1,2 pe m4/3 nu este cine știe ce: avem astfel, pe m4/3, un obiectiv de 50mm excelent pentru portrete în lumină slabă. Valorile de expunere nu se modifică, indiferent dacă avem un full frame sau un m4/3. f/1,2 devine pe un m4/3 un f/2,4. Cine a folosit un 50mm 1.2 pe un full frame știe cât de dificil este să fotografiezi un portret la diafragma maximă. Se pune întrebarea: 50mm 1.2 închis la f/2,4 este la fel de clar ca Olympus M.Zuiko 25mm f1.2 PRO? Nu am găsit un răspuns clar. Speculații sunt…

Lasă un răspuns

